Varje kurs innehåller minst ett examinerande moment (kunskapskontroll). Vilka som är kursens kunskapskontroller framkommer av kursplanen. Kunskapskontroller kan exempelvis vara tentamen, casearbete och inlämningsuppgifter eller muntlig redovisning.
Ofta förekommer flera kunskapskontroller i en kurs. Kunskapskontroller syftar till att mäta den studerandes kunskaper, färdigheter och kompetenser i förhållande till kursens mål.
Du behöver tydligt kommunicera vad de studerande ska prestera för respektive betyg. Koppla betygskriterierna till en eller flera kunskapskontroller och använd dig av matrisen som finns i kursplanen.
Kunskapskontroller sker under olika specifika tidpunkter och ligger till grund för bedömningar men lärandet sker däremellan. Fokus ska ligga på att den studerande får ett mål, tränar på det under lektionsaktiviteter och därefter testas på målet. Bedömningarna ligger sedan till grund för betygssättningen.
Den studerande har totalt tre stycken fasta tillfällen för kunskapskontroll. Dvs, om den studerande inte får godkänt alternativt inte deltar vid första tillfället, så har hen möjlighet till ett omtillfälle ytterligare två gånger. Detta gäller vid både tentamen och vid inlämningsuppgifter.
Ny kunskapskontroll ges enligt schema där tillfället i regel sker cirka tre veckor efter första tillfället (detta kan variera så stäm av med UL vad som ska gälla för kursen)
Om obligatoriska uppgifter lämnas in efter deadline ska dessa "rättas" och lämnas tillbaka till studerande så fort som utbildaren har möjlighet
Det är inte möjligt att tentera upp ett betyg om den studerande uppnått Godkänt
Betygsgränserna; IG, G och VG gäller vid tillfälle 2 och 3 för samtliga examinationsuppgifter