Distansundervisning - när det egentligen är platsbundet! Hur fungerar det? - KYH
2020-04-09

Distansundervisning – när det egentligen är platsbundet! Hur fungerar det?

Vi frågade vår student Alice Morell som läser till Internet of things Developer hos oss om hur den temporära förändringen till distansundervisning har fungerat.

Hur har tekniken fungerat?
 
Tekniken har fungerat förvånansvärt bra, klassen är nöjda med verktygen. Personligen har jag tidigare varit lite anti distansundervisning, men det har fungerat över förväntan.
Hur har kommunikationen fungerat?
 
Vi kan med det digitala verktyg vi använder diskutera och ställa frågor, vilket är jättebra. Möjligheten att ställa frågor muntligt hjälper mycket. Hjälp och guidning har vi fått vad vi behöver från vår undervisande lärare, och kommunikationen med personalen på KYH har varit bra. Vi har blivit uppringda kontinuerligt av vår utbildningsledare och det är toppen!
 
Hur har omställningen fungerat?
 
Personligen bättre än vad jag trodde, men det är annorlunda. Vissa tycker att distans är bättre, men skulle jag behöva välja så väljer jag det platsbundna. Det är lite svårt att inte ha rutiner längre, så det är bra att vår undervisande fortfarande är noggrann med paus och att man lär sig gå ut på en promenad emellanåt – det blir ju mer skärmtid.
 
Det är viktigt att fråga väldigt mycket så man hänger med. Det kan vara lite svårt att läsa av rummet när det är distans, exempelvis när det är lämpligt att ställa frågor. Det var en omställning men det har fungerat bra.

Tack Alice!
Lovisa Hänström
Karriär- och studiesamordnare