För att utnyttja möjligheterna med flipped classroom och blended learning måste du planera och lägga upp din undervisning med en medvetenhet om möjligheter och begränsningar i olika typer av kommunikation.
Man brukar skilja på synkron och asynkron kommunikation. Synkron kommunikation sker i realtid där alla parter har möjlighet att direkt bidra till samtalet, t.ex. klassrumsdiskussioner. Asynkron kommunikation är tidsmässigt obunden och kan ske genom diskussionsforum online, mail eller tryckt media.
Som undervisande konsult är det viktigt att skilja på information, lärande och kunnande. Information omvandlas till kunnande genom aktiv interaktion med omgivningen. Genom att diskutera med andra, relatera den nya informationen till något man kan sedan innan, problematisera informationen eller öva och upprepa sådan information som ska läras innantill.
Genom att nyttja klassrummets möjlighet till synkron kommunikation, där de studerande får möjlighet att lyfta delar de tycker är svåra, tillsammans lösa problem, diskutera, laborera och få svar på frågor är tanken att de studerande kan nå längre i sitt lärande. Du som utbildare kommer sannolikt också få en bättre förståelse för var de studerande befinner sig i sitt lärande. Därmed kommer du också ha större möjligheter att identifiera och hjälpa dem i behov av stöd.
Tanken är att tiden i klassrummet till stor del utnyttjas till:
- Handledning
- Genomgång av instuderingsfrågor (där de studerande får möjlighet att reda ut delar de upplevt svåra)
- Laborationer och övningar
- Diskussioner
- Att ge svar på frågor de studerande förberett inför lektionen
Du kan med fördel också föra in digitala element i klassrummet, vilka därefter kan ligga till grund för vidare diskussioner eller frågor. Det kan exempelvis handla om att genomföra anonyma digitala quiz, antingen med fokus på en specifik del av ämnet eller mot upplevda svårigheter.
Arbetssättet innebär att du som utbildare tar ett relativt stort ansvar för det som ska ske utanför klassrummet. Det kan dels handla om att ge de studerande i uppgift att läsa en bit ur kurslitteraturen eller att titta på en i förhand inspelad föreläsning eller genomgång. Det kan med fördel också handla om att be dem själva förbereda diskussionsmaterial, lyssna till eller hitta olika podcasts eller youtube-filmer, leta upp relevant information eller artiklar om ett ämne eller fenomen. Fundera igenom vad de studerande behöver ha för eventuell baskunskap och hur denna kunskap därefter kan nyanseras och problematiseras.
Ett sätt att börja omforma kurser till blended learning är således att byta ut någon, eller några, synkrona föreläsningar mot en kombination av online-diskussioner, kamratbedömningar, simuleringar, filmade föreläsningar, handledningar, undersökningar eller quiz.
Fördelar
Texten ovan utgår ifrån att vi lär oss genom att aktivt konstruera vår kunskap i sociala sammanhang. Tanken är därför att vi, i stor utsträckning, vill aktivera de studerande i klassrummet på så vis att de blir aktiva i sin egen inlärning och inte bara passiva mottagare av information.
Utmaningar
Att ställa om sin undervisning på så sätt att fler undervisningsformer lyfts in och klassrummet flippas kan innebära en planeringsmässig utmaning i relation till en kurs. Arbetssättet innebär att du fokuserar på de studerande och hur dessa aktiverar sig i relation till ett tänkt ämne. Fokus ligger utanför klassrummet i samma, eller till och med i större utsträckning än på tiden i klassrummet. Föreläsningarna blir sekundära och de studerandes förståelse och aktiva kunskapsinhämtning det primära. Framförallt inverkar det på hur en kurs planeras, där en stor del handlar om att planera och lägga upp det som sker utanför klassrummet. Planeringen i klassrummet bör bli dynamisk och ta hänsyn till många eventualiteter. Det bör således finnas alternativa scenarion för hur en dag kan komma att se ut med hänsyn till hur de studerande genomfört sina självstudier. Detta utan att i för stor utsträckning hamna på sidospår med liten relevans för det kursen syftar till. För att det ska fungera bra måste du som utbildare göra en väl strukturerad och planerad agenda och tydligt kommunicera dina förväntningar på de studerande.
Sammanfattning
Genom att ta in fler undervisningsformer samt utforma undervisningen med en medvetenhet kring kommunikation och information relaterat till lärande är tanken att de studerande bättre ska kunna ta till sig det specifika innehåll en kurs syftar till. Det är värt att tillägga att detta naturligtvis inte innebär att föreläsningar helt ska eller bör uteslutas från klassrumsundervisningen. Dessa bör dock inte fylla majoriteten av den tid du och de studerande befinner er i klassrummet.
Fördjupad onboarding med tips på hur du sätter upp flipped classroom.